Fredag 1. november 2019 kom Apples nye strømmetjeneste, Apple TV+, på plass på norske skjermer – det være seg små iPhone-skjermer, større iPad-skjermer, enda større Mac-skjermer eller på stor-TV-en i stua via Apple TV-boksen.
Jeg skal innrømme at allerede i ni-tiden denne fredags-morgenen rullet dokumentarfilmen «Athena: Elefant-dronningen» over skjermen i stua hjemme hos meg, strømmet til den nye Apple TV+-abonnenten – meg, altså – via Apple TV-boksen. Naturligvis har jeg ikke tid til å sitte og se på filmer og TV-serier på denne tiden av døgnet på en vanlig hverdag, men jeg måtte bare få bekreftet hjemme i min egen stue at Apple TV+ virkelig fungerer i Norge. Noe det selvfølgelig gjør.
En problematisk konkurrent?
Dermed har strømmetjenester som Netflix, HBO Nordic, T-We, Viaplay og TV2 Sumo – og litt mindre kjente tjenester som Mubi, Tubi og Quello og hva de heter alle sammen – fått en ny konkurrent å hanskes med. Blir det en problematisk konkurrent?
Det er det delte meninger om. Amerikanske filmanmeldere og bransje-kommentatorer påpeker at Apple står overfor svært sterke og erfarne konkurrenter når selskapet nå kaster seg ut i strømmemarkedet. Netflix og HBO har hatt mange år på seg til å bygge opp svært innholdsrike kataloger, og om noen få dager kommer Disney-konsernet i USA med sin nye Disney+-tjeneste, som kan spille på et særdeles rikt utvalg av storfilmer, alt fra Star Wars til alle de klassiske Disney-filmene.

Sett i lys av dette har Apple en forholdsvis beskjeden film- og serie-katalog å slå i bordet med ved lanseringen av Apple TV+-tjenesten nå 1. november 2019. Men Apple lover at katalogen skal bygges ut med nytt innhold hver eneste måned. Og det er her den store spenningen ligger.
Det rike Apple-selskapet
For Apple er jo et av verdens rikeste selskaper, til tider bedømt som verdens rikeste. Et gjennomgående argument i mange av vurderingene jeg har lest om Apple TV+-tjenesten er at jo, konkurrentene bør skjelve litt i buksene, for er det noen som har råd til å bruke mye penger på å bygge ut sin strømmetjeneste uten å tjene noe på det til å begynne med, så er det Apple. Hvis selskapet vil.
Bare det at de tilbyr tjenesten til et såpass billig månedsabonnement som 59 kroner, tyder på at Apple er innstilt på at det kan ta tid å få god fortjeneste på Apple TV+. Et standard Netflix-abonnement koster til sammenligning for tiden 109 kroner i måneden.
I tillegg får man ett års gratis abonnement med på kjøpet hvis man kjøper et kvalifiserende Apple-produkt, for eksempel en Apple TV-boks eller en iPhone.
Bindingen til økosystemet
Apple har imidlertid også en annen faktor knyttet til seg som kan fungere som en brems i kampen mot konkurrentene: bindingen til Apples økosystem.
For oss som allerede er godt inne i dette økosystemet, er det sikkert en fordel å få en strømmetjeneste som er så godt tilpasset alle våre visningsmuligheter, opplistet i innledningen.


Men det er to problemstillinger her:
For det første kan man jo godt se sine Netflix- og HBO-filmer på Apples apparater også – jeg kan se Netflix-filmene mine på iPhone, iPad, Mac og på TV-en i stua via Apple TV-boksen – og på min Huawei-mobil, for den saks skyld. Er det bare familie-delingen til folk med Apple-ID som gjenstår som konkurransefordelen?
For det andre er det jo tross alt også en del mennesker rundt omkring som rett og slett ikke liker Apple og alt det «som Apple står for» – hva nå det måtte være. Noen klager over at alt fra Apple oppleves som dyrt, som proprietært og lukket, andre over at Apple oppleves som et arrogant selskap med liten service-vilje, og en masse andre argumenter som jeg stadig hører at folk bruker i «kampen» mot Apple. At noen av disse skal finne på å bli Apple TV+-abonnenter, er lite sannsynlig.
En halv milliard abonnenter
På den andre siden er kanskje andelen av menneskeheten som allerede er inne i Apples økosystem, mer enn stort nok til å gjøre Apple TV+ til en suksess-strømmetjeneste? Potensialet er i hvert fall stort. Apple har fortalt nyhetsbyrået Reuters at selskapet nå har rundt 450 millioner abonnenter verden rundt på diverse av sine tjenester – før Apple TV+ ble lansert. Tallet ventes å øke til rundt en halv milliard mennesker innen utgangen av 2020. Det skulle vel være et ganske godt kundegrunnlag for Apple TV+?
Med undertekster
Da gjenstår det å se hvor god jeg synes filmen om «Athena: Elefantdronningen» er – forhåpentlig får jeg dannet meg et inntrykk i løpet av helgen. Og om det er noen andre i husstanden som kanskje vil prøve seg på noen av de andre filmene og seriene i den nye tjenesten?
Vi kan i hvert fall konstatere at Apple TV+ er her – og fungerer. Med norske undertekster. I hvert fall så langt jeg har rukket å se hittil.
Mer info fra Apple her.