Apples banebrytende nødhjelpstjeneste som gjør det mulig å sende SOS-nødsignal fra iPhone 14 via satellitt, er nå aktivert i USA og Canada. Og tjenesten kryper stadig nærmere. I desember 2022 blir tjenesten aktivert i Frankrike, Tyskland, Irland og Storbritannia. Hvor lenge må vi vente her i Norge?
Apple-historien har en del eksempler på produkter og tjenester som er blitt lansert i USA, men som har kommet mye senere til Norge – eller ikke i det hele tatt. Her er noen eksempler:
Apple Card

Apple Card – Apples egen kredittkort-tjeneste med kredittkort uten noe kredittkort-nummer på kortet – ble lansert i USA i 2019. Ved begynnelsen av 2022 hadde 6,7 millioner Apple-kunder i USA dette kredittkortet. Men ennå ingen i Norge, og vel å merke heller ikke i resten av verden utenfor USA.
Apple Pay
Det er kanskje ikke så rart at en kredittkort-tjeneste ikke uten videre kan eksporteres til andre land, men Apples betalingstjeneste Apple Pay – for å betale kontaktløst med iPhone – er på sin side blitt et utbredt internasjonalt fenomen. Vel å merke etter mye venting. Tjenesten ble lansert i USA i 2014, men kom ikke til Norge før i juni 2018, om enn med deltakelse fra svært få banker til å begynne med.

Jeg husker godt presselanseringen. Apples eksterne presseapparat overførte et symbolsk beløp – jeg tror det var en femtilapp eller snaut det – til Apple Pay installert på utlåns-iPhone-er til en liten håndfull av oss journalister som var til stede. Så fikk vi gå ned i en storkiosk på gateplan under Apples norgeskontor for å handle litt snop – og betale kontaktløst med iPhone.
Meningen var at det skulle oppleves som banebrytende. Det var det kanskje i mange andre land. Men siden Norge allerede lå langt framme med kontaktløs betaling via bankkort, var det ikke så mange banker her til lands som var interessert i å samarbeide med Apple til å begynne med. For dette var kanskje ikke noe som nordmenn higet etter. Nå omfatter imidlertid listen på Apples nettsider omlag 35 norske banker og kredittkort-utstedere, så i dag finnes det nok en god del Apple Pay-kunder i Norge også.
HomePod
Et annet Apple-produkt som ennå ikke er kommet til Norge, er HomePod-høyttalerne. Foruten å brukes til musikkavspilling eller å inngå som en del av hjemmekino-anlegget, kan de også gjøre tjeneste som senteret for administrasjonen av enheter knyttet til Apples Hjem-løsninger, basert på talekommandoer via Siri.

HomePod ble varslet på Apples utviklerkonferanse sommeren 2017, men kom i salg litt forsinket først tidlig i 2018. Den opprinnelige HomePod-høyttaleren kom aldri i salg i Norge i sin levetid, som varte til 2021. I praksis ble den erstattet av den mindre og rimeligere HomePod mini, som ble lansert i 2020 – men som i skrivende stund heller ikke er kommet til Norge. Ifølge MacRumors kan det imidlertid skje mot slutten av 2022.
Det er forresten ikke helt sant at HomePod-høyttalerne ikke er kommet til Norge. Det er en god del nordmenn som har kjøpt med seg en HomePod-høyttaler eller to når de har vært på besøk i land hvor HomePod selges. For eksempel er datteren min en av dem.
Jeg står faktisk på listen selv, men regner meg egentlig ikke som HomePod-eier. Grunnen er at den jeg kjøpte i Apple Store på Grand Central Station under et besøk hos sønnen min i New York høsten 2019, og som fungerte utmerket i huset hans der borte, døde da den ble plugget inn etter hjemkomsten til Norge. Vi hadde billetter til en ny USA-tur bare noen måneder senere, ved påsketider året etter, så jeg tenkte jeg fikk ta HomePad-en med meg tilbake dit og få byttet den inn. Den amerikanske garantien ville jo da fortsatt være gyldig. Men i mellomtiden brøt Covid-pandemien ut og flyturen ble kansellert. Siden da har den døde HomePod-en stått i mitt lille private Apple-museum på hjemmekontoret sammen med gamle Mac-er som ikke brukes lenger.
Det var visstnok en god del HomePod-kjøpere som opplevde de blinkende pluss- og minus-symbolene på den berøringsfølsomme toppskjermen på den opprinnelige HomePod-en. Blinkingen var angivelig tegn på en kretskort-feil som rammet en del HomePod-er den første tiden.
SOS via satellitt
Og nå er vi altså framme ved nok en løsning som Apple har lansert hjemme i USA – samt Canada – men som foreløpig ikke er tilgjengelig i noen andre land: Emergency SOS via satellite. Altså nødhjelps-SOS via satellitt. Slik at det skal bli mulig å komme i kontakt med nødetatene også når man befinner seg ute i terrenget der hvor det ikke er mobildekning.

Som sagt kommer løsning til Frankrike, Tyskland, Irland og Storbritannia i desember 2022. Men Apple har ennå ikke sagt noe om andre land, altså heller ikke om Norge.
Løsningen er uansett begrenset til eiere av iPhone 14-modellene – iPhone 14, iPhone 14 Plus, iPhone 14 Pro og iPhone 14 Pro Max. Dette fordi løsningen i tillegg til dypt integrert programvare også er avhengig av maskinvare-komponenter som ikke finnes i tidligere iPhone-modeller.
Tekst-basert kommunikasjon
I kommunikasjonen mellom en liten mobiltelefon langt ute i ødemarken og en satellitt i bane oppe på himmelen et sted er det viktig at datamengden er så liten som mulig. Derfor baserer systemet seg på sending og mottak av tekst-basert informasjon, altså tekstmeldinger. Det blir det ikke noen store datamengder av. Apple har dessuten utviklet en ny komprimerings-algoritme som kan redusere størrelsen på tekstmeldingene til en tredjedel for at overføringen skal skje så raskt som mulig. I klarvær og under gode forhold skal man kunne sende og motta meldinger på bare 15 sekunder.
Apple har bygd inn et antall ferdige tekstformuleringer i iPhone 14 som man kan sende av gårde med bare ett tastetrykk. Hvis man har havnet i snøstorm på fjellet, trenger man altså ikke å fomle med å skrive lange meldinger med frosne fingre for å forklare hva som er problemet.

I tillegg kan iPhone-en aktivere Hvor er?-appen og sende brukerens GPS-lokasjonen via satellitt til den aktuelle nødhjelpsetaten. Her kan det også overføres informasjon om hvem som er dine nødkontakter – ektefelle, samboer, foreldre, barn og så videre – slik at nødetaten kan varsle dine nærmeste. I tillegg kan appen overføre informasjon om brukerens helsetilstand og om iPhone-ens batteritilstand.
I det hele tatt sier Apple at de har lagt stor vekt på å gjøre tjenesten så enkel og brukervennlig som mulig. Det er jo Apple-folkene vanligvis flinke til. Apple har samarbeidet tett med helse- og nødhjelps-eksperter for å utvikle standard-spørsmål og protokoller som gjør det enkelt å identifisere de vanligste grunnene som folk har for å tilkalle nødhjelp. Dessuten har Apple samarbeidet med 911-nødhjelpstjenesten – den amerikanske varianten av våre norske 110-, 112- og 113-nødhjelpsnumre – for å påse at meldingsutvekslingen er i tråd med innarbeidede rutiner.

Blant egenskapene som er bygd inn i iPhone 14-generasjonen og som sikkert vil følge med i kommende iPhone-modeller, er en videreutvikling av Hvor er?-appen. Den kan nå lokalisere brukeren via satellitt. Mobilens satelitt-forbindelse kan også samarbeide med andre sikkerhetssystemer hos iPhone og Apple Watch, som falldetektering og kollisjonsdetektering.
4,5 milliarder kroner
Lanseringen av SOS-nødhjelp via satellitt har ikke bare kostet Apple en god del i selskapets egen utvikling av løsningen. Apple har også gjort betydelige investeringer i infrastrukturen innen amerikansk satellitt-utbygging. Vi snakker om 450 millioner dollar – over 4,5 milliarder norske kroner – ifølge en pressemelding fra Apple.
Størstedelen av investeringen er gått til Globalstar, som er en global satellitt-tjeneste med hovedkvarter i Covington i den amerikanske delstaten Louisiana. Takket være støtten fra Apple har Globalstar startet en omfattende videreutbygging av sitt nettverk av bakkestasjoner i California og andre steder i USA og resten av verden. Selskapets satellitt-telefontjenester benyttes av kunder i 120 land, ifølge Wikipedia. Tjenestene brukes hovedsaklig av virksomheter i områder med dårlig eller ingen mobildekning.
Globalstars bakkestasjoner følger selskapets 24 satellitter, som flyr i en lav bane over Jorden – i det som på fagspråket kalles Low Earth Orbit, forkortet LEO. Hver runde rundt Jorden tar omlag 128 minutter eller litt mindre, og hver satellitt rekker dermed minst 11 runder i døgnet. LEO-området er definert som under 2.000 kilometer over havet. Hastigheten på Globalstar-satellittene er omlag 25.000 kilometer i timen.

Etter lanseringen av den nye Apple-tjenesten videresender bakkestasjonene til Globalstar nødmeldinger som blir plukket opp av satellittene til diverse nødhjelpstjenster som kan foreta nødvendige utrykninger. Meldingene kan også rutes til kommuniksjonssentre med nødhjelpspersonell opptrent av Apple til å ta seg av meldingene.
Bakkestasjonene benytter nyutviklede og kraftige antenner som er designet og produsert etter spesifikasjoner fra Apple. Antennene produseres av firmaet Cobham Satcom, som ligger i Concord i delstaten California, fem mil nordøst for San Francisco.
Globalstar-bakkestasjoner over hele verden blir nå utstyrt med de nye antennene.
I 2021 kunngjorde Apple for øvrig at selskapet vil øke sin investeringer i amerikansk infrastruktur og på andre områder. Det var snakk om over 430 milliarder dollar – over 4.300 milliarder kroner.
Gratis i to år
Om det vil koste noe å være tilknyttet Apples SOS-system via satellitt og eventuelt hvor mye, er foreløpig uvisst. Ifølge Apple vil tjenesten være gratis i to år fra man aktiverer den på en ny iPhone 14-enhet, men hva som vil skje etter det, sier Apple foreløpig ingenting om.
Fall- og kollisjonsdetektering
Det vi derimot ikke trenger å vente på her i Norge, er falldetekteringen som kom med fjerde generasjon av Apple Watch, lansert høsten 2018. Løsningen har trolig bidratt til å berge liv gjennom sin automatiske oppringning til nødtjenester. Dette aktiveres hvis man etter et fall ikke responderer på klokkens forsøk på å få kontakt med brukeren innen det er gått 60 sekunder.
Løsningen har vist seg vanskelig å teste og etterprøve. Vi har lest om testjournalister som har kastet seg hardt i bakken gang etter gang i håp om å få utløst varslingssystemet, uten å få det til. Derfor har «real life»-hendelser til tider fått stor medieoppmerksomhet.

Den åttende generasjonen av Apple Watch, lansert høsten 2022, har i tillegg fått kollisjonsdetektering, noe man også har fått i iPhone 14-modellene. Kollisjonsdetekteringen i iPhone ringer nødetatene 20 sekunder etter en bilulykke, hvis man ikke greier å stanse prosessen innen den tid.
Konklusjon
Apple er naturligvis ikke alene om å arbeide med diverse sikkerhetsløsninger i sine produkter. Men innsatsen så langt og ikke minst viljen til å investere i nødvendig infrastruktur for å gjøre disse løsningene tilgjengelig for brukerne sine, fortjener oppmerksomhet. De blant oss som har vært så heldig midt oppe i sine uhell at de har fått nyte godt av disse løsningene, er i hvert fall takknemlige.

Og selvsagt får Apple også lønn for strevet. Jeg vet om flere nordmenn som har kjøpt seg Apple Watch etter at de fikk høre om mitt uhell med påfølgende Apple Watch-assistanse for snart tre år siden.
Hvis den nye satellitt-baserte SOS-tjenesten kommer til Norge, får nok Apple også en masse oppmerksomhet når de første skiløperne blir berget takket være satellitt-kommunikasjon under en snøstorm eller et snøskred i norske fjell…